Het consult: Praten met de dokter.
Herkent u dat? U had een afspraak gemaakt voor een bepaalde klacht maar eigenlijk waren er meer zaken waar u het over wilde hebben. En daar bleek helaas te weinig tijd voor te zijn!
Deze tekst helpt u het gesprek met uw huisarts voor te bereiden zodat u zo goed mogelijk van de hulp van de huisarts gebruik kunt maken. Het is vooral belangrijk dat u de huisarts duidelijk kunt maken wat uw vraag is en welke hulp u verwacht.
Misschien moet u een beetje wennen aan de werkwijze in de moderne huisartsenpraktijk. De toename van het aantal hulpvragen vraagt om aanpassing van de praktijkorganisatie in vergelijking met vroeger.
Het maken van een afspraak (waar komt u voor?)
Bij het maken van de afspraak vraagt de assistente waarvoor u komt. Aan de hand van de hulpvraag reserveert ze voor u een bepaalde tijd. De gebruikelijke consultduur is 10 minuten, genoeg voor een hulpvraag of twee kleine problemen. Hebt u meer tijd nodig bijvoorbeeld voor een gesprek, dan kunt u de assistente vragen om een dubbel consult. Als de drukte het toelaat kan ze 20 minuten voor u reserveren. Hebt u meer hulpvragen dan is een nieuwe afspraak echt noodzakelijk, anders doet u uzelf echt tekort!
Het kan ook voorkomen dat de praktijkassistente of praktijkondersteuner de hulpvraag zelf afhandelt bijv. met een telefonisch advies.
Het consult (wat is uw vraag?)
Uw huisarts weet waar u voor komt en kan zich zo nodig er op voorbereiden.
Denk van te voren na wat u over de klachten kunt vertellen. Waar hebt u precies last van? Waardoor wordt het juist erger of juist minder? Wat hebt u er zelf al aan gedaan? Is er iets anders wat er misschien mee te maken heeft? Wat denkt u zelf dat er aan de hand is? En – heel belangrijk – wat is uw vraag erover? Het kan handig zijn om van tevoren een aantal zaken even op te schrijven. Beperkt u tijdens het gesprek tot de hoofdzaken, hierdoor gaat geen kostbare consulttijd verloren.
Misschien komt u met uitgesproken wensen naar het spreekuur. Wilt u bijv. medicijnen of een verwijzing? Wilt u zeker weten dat er niets ernstigs aan de hand is? Of hebt u er juist behoefte aan dat de huisarts naar u luistert? Zegt u vooral tegen uw huisarts wat u van haar/hem verwacht. Het is belangrijk voor de huisarts om te weten wat u wilt. Dit betekent niet dat de huisarts elke wens kan inwilligen. U wilt bijv. een verwijzing, maar soms is een specialist niet diegene die u het beste kan helpen of is de kans groot dat uw klacht vanzelf overgaat, terwijl u een snel werkend medicijn verwachtte.
Soms blijkt uit de hulpvraag te omvangrijk voor een consult van 10 minuten of u blijkt zelfs nog een tweede of zelfs nog meer vragen te hebben. Uw huisarts zal u dan voor een vervolgconsult vragen terug te komen. Overleg met uw huisarts! Immers, een vraag die u met de deurknop in de hand gauw nog even stelt, krijgt natuurlijk niet de aandacht die hij verdient. Dit is vervelend voor u en voor de huisarts en leidt gemakkelijk tot fouten. Het consult laten uitlopen is vervelend voor de wachtende patienten.
Na afloop van het consult (Is uw vraag voldoende beantwoord?)
Als u niet de hulp kreeg die u verwachtte, praat daar dan over met uw huisarts! Overleg wanneer u terug kunt komen als uw klacht niet overgaat. Maar…..houd er ook rekening mee dat niet alles oplosbaar is. Boos worden of het onmogelijke eisen helpt zeker niet, erover praten waarschijnlijk wel! Uw huisarts zal dat zeker waarderen en het is voor u als patient ook veel plezieriger.