Herhalen van medicatie bij voorkeur via het beveiligde patiëntenportaal. Via dit portaal kunt u afspraken maken bij uw huisarts. Het stellen van een vraag aan de huisarts en het herhalen van recepten gaat in de toekomst ook via dit nieuwe portaal. De naam van het portaal is: MijnGezondheid.net
Voor uitleg of aanmelding op klik hier om direct naar de startpagina van MijnGezondheid.net te gaan.
Het aanvragen van een herhalingsrecept kunt u op vier manieren doen;
Optie 1)
- Met DIGID via: https://home.mijngezondheid.net/
Optie 2)
- bellen met de praktijk tijdens kantooruren en kiezen voor optie 3 in het keuzemenu
- Spreek duidelijk in;
- uw naam, geboortedatum en adres
- het medicijn (naam, sterkte, dosering en aantal)
- geef duidelijk aan als u de medicijnen bezorgd wilt hebben
Optie 3)
- via de receptenlijn 420884 (24 uur per dag in te spreken).
Optie 4)
- U kunt ook de lege verpakking van uw medicatie afgeven aan de balie.
In verband met drukte aan de balie bij de assistentes verzoeken wij zo weinig mogelijk uw herhaalmedicatie aan te vragen aan de balie. Het kan zijn dat u door drukte erg lang moet wachten. De recepten mogen bovendien niet overhandigd worden zonder dat de huisarts ze heeft voorzien van een handtekening. U kunt beter de etiketten van de doosjes van uw medicijnen in een envelop in de brievenbus deponeren of in de doos die op de balie staat.
Pilrecept
Orale anticonceptiva die u reeds gebruikt kunt u zonder tussenkomst van uw huisarts direct in de apotheek afhalen. Dit geldt niet voor de prikpil en andere vormen van anticonceptie.
Recepten die voor 10.00 uur zijn doorgegeven, kunnen de volgende werkdag na 11.00 uur bij uw apotheek of uitdeelpost worden afgehaald. Wanneer u een recept van uw specialist mee krijgt dan verzoeken wij u dit bij ons of bij uw apotheek in te leveren. Op deze manier is uw medicatiebewaking gewaarborgd.
Standpunt Internetapotheken
Vanuit verschillende kanten ontvangen wij signalen, dat patiënten soms benaderd worden om over te stappen op een internetapotheek. Uiteraard is dit uw goed recht, echter als huisartsen hechten wij aan een nauwe en goede samenwerking met de apotheek. Wij volgen als huisartspraktijk het standpunt dat onze landelijke huisartsenvereniging (LHV) heeft opgesteld met betrekking tot internetapotheken. Dit standpunt is als volgt:
Voor goede farmaceutische zorg is het belangrijk dat huisarts en apotheker een volledig overzicht hebben van de medicatie die een patiënt gebruikt. Daarom heeft het de voorkeur dat de patiënt voor alle medicatie naar een aantal vaste zorgverleners gaat.
Door gebruik te maken van een internetapotheek kan de informatie over medicatie versnipperd raken. Dat bemoeilijkt de medicatiebewaking, zoals die nu door huisartsen en apothekers wordt uitgevoerd. Zowel bij de huisarts als de apotheker vindt bij ieder recept een nauwgezette controle plaats op onder andere de juiste toedieningsvorm, het gebruik en ongewenste bijwerkingen door andere medicijnen.
Daarnaast beantwoorden huisartsen en apothekers dagelijks veel vragen over geneesmiddelen. Deze informatievoorziening is bij internetapotheken veel ingewikkelder. Bij hen wordt de medicatie namelijk niet afgeleverd door een zorgprofessional (apothekersassistente), waardoor er bij aflevering geen informatie kan worden gegeven over het gebruik en de patiënt geen aanvullende vragen kan stellen over de medicatie.
De eventuele gemelde voordelen die de internetapotheek kan bieden, zoals bezorging en herinnering van herhaalmedicatie, kan uw eigen apotheek ook leveren. Daarnaast is het mogelijk via onze praktijkwebsite en uw digitale dossier van mijngezondheid.net 24 uur per dag, 7 dagen per week herhaalrecepten aan te vragen, zodat bereikbaarheid geen probleem hoeft te zijn.
Heeft u nog vragen hierover dan lichten we u hier graag verder over in. Ook als u bepaalde verzoeken heeft, dan kunt u bij ons terecht.
Zie ook https://www.lhv.nl/product/lhv-standpunt-internetapotheken/