AFSPRAAK MAKEN
De huisartsen hebben spreekuur volgens afspraak. Voor een goede planning en bereikbaarheid willen we u vragen ons te helpen:
- Wilt u een afspraak maken voor het spreekuur of huisbezoek? Bel ons dan tussen 08.00 – 10.00 uur of maak een afspraak via MijnGezondheid.net
- Houdt de lijn niet onnodig bezet! Herhalingsrecepten dient u aan te vragen via de receptenlijn: telefoonnummer 420 884 of MijnGezondheid.net.
- Een bezoek van de huisarts bij u thuis behoort tot de mogelijkheden. Maar de mogelijkheden voor onderzoek zijn op de praktijk beter en uitgebreider dan bij u thuis. Daarom zal de assistente u doorgaans vragen om naar de praktijk te komen.
Bent u echt niet in staat naar de praktijk te komen? De assistente bepaald doorgaans samen met de huisarts of een visite in uw geval nodig is. Het huisbezoek is niet bedoeld voor mensen die geen tijd of geen vervoer hebben om naar het gewone spreekuur te komen. - Wilt u gebeld worden door de huisarts? Als u dit aanvraagt vóór 10.00 uur kan de huisarts u doorgaans dezelfde dag nog bellen.
- Belt u voor uitslagen zoveel mogelijk tussen 11.15 – 12.00 uur of ’s middags tussen 14.00 en 15.00 uur.
Vragen van de assistente
Wanneer u voor het maken van een afspraak belt met de assistente vraagt zij u meestal naar de reden van uw komst. Dit helpt ons een juiste inschatting te maken van de tijd die wij nodig hebben om u goed te kunnen helpen. Ook kan de assistente bepalen hoe dringend u op het spreekuur gezien moet worden.
Onze assistentes zijn allen goed opgeleid om deze inschatting te maken. Zij kunnen u ook voorlichting en advies geven als een afspraak voor het spreekuur niet nodig blijkt.
Meer tijd
Als u meerdere klachten of vragen tegelijk wilt bespreken, vraag dan aan de assistente om een dubbele afspraak te maken. Zo loopt het spreekuur niet uit voor patiënten die na u komen
Geheimhoudingsplicht
Ter bescherming van uw privacy heeft ook de assistente een geheimhoudingsplicht. Informatie die u over de telefoon met haar deelt, dient alleen voor het maken van een inschatting en voor eventueel overleg met de huisarts.
Niet verschenen / No Show beleid
Wegblijftarief, No Show- beleid.
Niet verschijnen bij de Huisarts, Assistente, Praktijkondersteuner GGZ/Jeugd/Somatiek, zonder af te bellen.
Het komt helaas regelmatig voor dat een patiënt een afspraak maakt en vervolgens niet op het spreekuur verschijnt zonder af te bellen. Dit aantal is de laatste jaren sterk toegenomen.
Het aantal patiënten dat een afspraak op het spreekuur van de huisarts wil maken neemt ook steeds toe.
Het is daarom voor een huisartsenpraktijk erg vervelend als iemand niet op de afspraak verschijnt, er gaat dan onnodig veel spreekuurtijd verloren. Bij de POH of doktersassistente, betreft dit soms afspraken van 20-60 minuten.
Op tijd uw afspraak afzeggen betekent dat er iemand anders in die tijd geholpen kan worden.
Kunt u niet op uw afspraak komen?
Het kan altijd gebeuren dat u de afspraak niet door kunt of wilt laten gaan.
Meldt dit dan uiterlijk 24 uur van tevoren (maandag t/m vrijdag) telefonisch bij de assistente. De afspraak wordt dan uit onze agenda verwijderd. Er wordt dan natuurlijk ook geen No-Show tarief berekend.
In de weekenden kunt u, uw afspraak afzeggen door een berichtje te sturen naar ons email adres huisartsenpraktijksmilde@ezorg.nl
Hoeveel bedraagt het No-Show tarief?
Conform de richtlijn van de Landelijke Huisartsen Vereniging (LHV) zijn wij genoodzaakt het wegblijftarief, No-Show bij u in rekening te gaan brengen. Dit betreft een schadevergoeding.
De tarieven van het No-Show tarief zijn:
15 euro voor een enkel consult van 10 minuten
30 euro voor een dubbel consult van 20 minuten of langer. Hier vallen ook alle consulten bij de assistenten en praktijkondersteuners onder. U krijgt een rekening van de huisarts thuisgestuurd, die u binnen 30 dagen dient te betalen.
Let op, deze rekening wordt niet door de zorgverzekeraar vergoed!
Onverwachte crisissituaties kunnen zich altijd voordoen, daar hebben wij alle begrip voor.